KEPENTINGAN PERANCANGAN KEWANGAN DAN PERLINDUNGAN BUAT KELUARGA

PERANCANGAN KEWANGAN DAN PERLINDUNGAN BUAT KELUARGA

Tidak kiralah samada anda bujang atau berkeluarga, merancang kewangan merupakan salah satu perkara penting dalam memastikan kehidupan anda berjalan dengan lancar. Perancangan kewangan ini termasuklah membayar komitmen bulanan, bil-bil, simpanan pelaburan, simpanan peribadi dan juga simpanan sewaktu kecemasan.
                                                                         
Namun, sebaik sahaja anda berkahwin, pelan jangka panjang buat keluarga sudah semestinya perlu dibuat dengan teliti. Pada peringkat permulaan, ianya hanya melibatkan anda dan pasangan, namun lama-kelamaan, pastinya bilangan ahli keluarga juga bertambah. Ini bermakna komitmen kewangan anda juga akan meningkat. Dan apabila bilangan ahli keluarga semakin ramai, maka perancangan kewangan dan perlindungan buat keluarga juga menjadi sangat penting. Di sini disenaraikan 5 sebab mengapa perancangan kewangan dan perlindungan buat keluarga adalah penting buat anda:


      MEMBERI PERLINDUNGAN BUAT ANDA DAN KELUARGA APABILA BERLAKU KEMALANGAN

      Sudah tentu kita tidak mengharapkan berlakunya sebarang perkara tidak diingini seperti kemalangan atau ditimpa penyakit. Tidak kiralah samada ianya terjadi kepada anda atau ahli keluarga. Namun, malang memang tidak berbau, sekiranya berlaku kemalangan atau ahli keluarga anda menghidap penyakit, perancangan kewangan dan perlindungan yang baik pastinya mengurangkan beban yang ditanggung. 

      UNTUK MENDAPATKAN KESTABILAN KEWANGAN
                        
Jika perancangan kewangan dan perlindungan buat ahli keluarga dirancang dengan baik, pastinya kestabilan kewangan dalam institusi keluarga akan terjamin. Jadi, kebarangkalian untuk keluarga anda menghadapi masalah kewangan dapat dikurangkan. 



MAMPU MENAMPUNG KOS PENJAGAAN KESIHATAN

Kerajaan telah memberi kemudahan seperti klinik kesihatan dengan caj berpatutan buat rakyat Malaysia.Namun, jika berlaku kecemasan, adakalanya pilihan yang terdekat ialah klinik swasta. Dengan merancang kewangan keluarga, kos penjagaan kesihatan keluarga bukan lagi satu beban yang membelenggu fikiran anda. 



MENGGALAKKAN SIMPANAN

Merancang kewangan buat keluarga sebenarnya salah satu cara untuk anda belajar menyimpan dengan bijak. Jadikan tabiat menyimpan satu disiplin bukan sahaja untuk diri sendiri, galakkan juga anak-anak menyimpan wang saku lebihan yang anda beri. 


PENGURUSAN RISIKO – GUNAKAN PELAN TAKAFUL UNTUK MENGURANGKAN FAKTOR RISIKO DI DALAM HIDUP ANDA.

Pengurusan risiko bermaksud mengenalpasti    pendedahan kerugian yang anda hadapi dan memilih teknik yang paling sesuai untuk menguruskan pendedahan tersebut. Dalam merancang kewangan dan perlindungan buat keluarga, anda boleh menggunakan pelan takaful untuk mengurangkan faktor risiko sekiranya berlaku sebarang kemalangan.



Untuk maklumat lanjut mengenai plan perlindungan keluarga

HUBUNGI MOHD NASRI 
019 3702629




No comments:

Post a Comment