Apakah INCOME protection.

INCOME PROTECTION ITU APA? 

Nak senang faham, jom baca dua situasi di bawah. 

Situasi 1: 

Aisyah bergaji RM5K sebulan. Total liabiliti sebulan RM3500. Saving sedia ada RM20K. 
Semasa berusia 30 tahun, dia hilang upaya bekerja akibat penyakit kritikal. Hilang pendapatan kerana hilang upaya bekerja.  Aisyah buntu tak tahu macam mana nak bayar semua komitmen dan sara hidup akibat kehilangan gaji. Dan akhirnya terpaksa bergantung dengan orang lain, memohon macam-macam bantuan. 

Situasi 2: 

Aminah bergaji RM4K. Total liabiliti sebulan RM3K. Saving sedia ada RM15K. 

Semasa berusia 30 tahun, dia hilang upaya bekerja akibat kemalangan. Maka hilang lah pendapatan bulanan kerana kehilangan pekerjaan. Tapi, semasa Aminah sihat, dia ada mengambil pelan simpanan income protection. Oleh sebab itu, Aminah menerima wang RM500K daripada AIA Public Takaful. Dengan dana sebanyak itu, dia dapat mulakan hidup baru, ekonomi tidak terjejas dan tidak perlu menyusahkan sesiapa. 

Anda tanya diri anda, 

Anda nak kesudahan seperti aisyah atau aminah? 

Sebab yang ada kuasa memilih itu bukan saya, bukan orang lain. Tapi anda sendiri. 

Hakikatnya, 

Sesiapa boleh kena kanser. Sesiapa boleh kemalangan. Risiko itu sentiasa ada. Tetapi, adakah anda dah bersedia dengan dari sekarang lindung gaji anda? 

Jangan risau, anda lindungi gaji anda dengan akaun di AIA Public Takaful, kalau anda sihat sampai bila-bila pun duit anda tak hangus. Malah boleh dapat untung dari modal asal. 

Jom, buat income protection bersama AIA Public Takaful. Serius berbaloi. Jangan tunggu lagi. Benda ni urgent. Gaji anda aset anda. Bukan benda kecil. 

Jangan dah terhantuk baru nak terngadah. 

Maklumat lanjut
Hubungi Mohd Nasri
019-3702629
Wakil sah AIA Public Takaful


Kisah Benar Harap Jadikan Teladan

Saya cuma copy sahaja pengalaman agent insurance lain...

Saya nak kongsi cerita ex klien rakan. Mana yang boleh ambil pengajaran tu, ambil sebagai teladan.


Hari ni wife pada ex klien saya call. Dia nak tanya pasal claim insurans polisi suami (ex klien) dia. Rupanya suami dia baru 5 hari meninggal. Accident motor besar. Meninggal kat tempat kejadian cedera tang kepala.

Apa yang wife dia cerita, wallet dan phone arwah ada dijumpa, tapi duit cash dalam wallet takda langsung. Kemungkinan ada orang ambil kesempatan mencuri dalam keadaan sibuk masa nak tolong arwah accident.Sebab arwah suami dia meninggal accident, maka polis ambil jenazah hantar ke hospital untuk post mortem.

Wife dia ralat sangat sebab tak dapat unlock phone arwah. Sebab tak tahu pincode phone arwah. Jadi dia tak dapat nak bagitau kawan-kawan arwah yang dalam contact phone.
Memburukkan keadaan si wife, bukan setakat ta tahu pincode telefon arwah. Malah wife tak tahu no pin kad-kad ATM arwah untuk keluarkan duit bagi belanja mengejut urus jenazah balik ke kampung arwah suami. Mujur bantuan sedekah keluarga yang ada dapat bantu sementara urusan kewangan.

Hari ni dah 5 hari arwah meninggal, abg arwah dah mula tanya pasal rumah dan harta peninggalan arwah (Kwsp). Si wife betul-betul sangat takut kalau rumah yang dia duduk jadi rebutan adik-beradik arwah. Sebab wifenya dah takde tempat lain nak pergi kalau kena keluar dari rumah. Berbalik pada punca asal wife arwah call saya, bertitik daripada wifenya jumpa sijil takaful dengan businesscard saya pada kulit sijil. Dia sangat berharap ada berita baik yang boleh dia dengar daripada buku sijil takaful yang dia jumpa.

Pahit untuk diterima, saya terus-terang bagitau yang tak boleh claim apa-apa langsung. Sebab sijil takaful arwah dah hampir setahun lapse. Dan saya masih ingat punca lapse sijil arwah, dia nak stop sebab rasa rugi duk bayar, maka dia stop bayar sampai la jadi lapse. Saya ada remind arwah sebelum lapse pasal hilang coverage lepas lapse, tapi dia bagi saya bluetick aja. Seperti yang saya jangkakan, wife arwah macam tak dapat terima jawapan saya. Sampaikan dia cakap

"kenapa cik tak inform saya yang dia tak bayar."

Lepas saya cool kan dia, baru suara dia seperti pasrah. Saya bagi dia beberapa cadangan untuk bantu dia

1. Pergi kwsp buat tuntutan kwsp arwah
2. Call socso semak apa yang boleh tuntut
3. Kumpul dokumen buku simpanan pelaburan, kad bank

Dan saya dengar jawapan yang tak berapa best...

"Saya tak pandai drive kereta. Nak pergi ke sana dengan 2 anak kecil susah. Saya kalau boleh nak setelkan cepat tapi tu la..."

Saya betul-betul tak tau nak cakap ape dah lagi. Rupanya wife arwah tak bekerja, semua urusan selama ni arwah suami dia yang buat.

Hampir 15 minit cakap, call ditamatkan dengan si wife seperti pasrah dengan musibah yang menimpa.

Saya nak pesan kat korang:

1. Kita semua akan mati. Cuma tak tau bila. Datangnya mengejut.

2. Pincode phone, pin ATM sepatutnya diketahui ahli keluarga terdekat.

3. Ahli keluarga perlu tahu kat mana simpanan dokumen2 penting kita.

4. Ambillah Plan Takaful, kalau perkara buruk terjadi keluarga dapat pampasan Hibah

5. Kalau ada buat takaful, bagitau ahli keluarga.

6. Kalau dah stop takaful, pun perlu bagitau ahli keluarga.

7. Ada masalah bayaran takaful, bagitau agent, lau tinggalkan bluetick aja tak selesai masalah.

8. Para isteri perlu sedia untuk kehilangan suami. Certain perkara isteri perlu belajar berdikari contoh driving.

9. Jika Suami nak ambil Plan Takaful sokong minta dia terus signup, sebab takaful yang suami ambil tu untuk isteri sebenarnya.

Mati datang bila-bila.
Apa persediaan kita?

Untuk plan Hibah Takaful
Hubungi Mohd Nasri
019-3702629
Life planner AIA Public Takaful