PENTING! TANDA AWAL KANSER

Gejala kanser boleh diabaikan dan dihapuskan macam tiada apa-apa pada peringkat awal. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai sejarah kanser keluarga, adalah bijak untuk memberi perhatian kepada badan anda. Sekiranya anda menghadapi risiko yang lebih tinggi, anda mesti mengenali sebarang perubahan kecil dalam badan anda. Tidak banyak kempen kesedaran untuk beberapa jenis kanser, tetapi kami telah mengumpulkan senarai tanda-tanda dan gejala yang perlu anda ketahui. Sesetengah gejala adalah kanser khusus manakala yang lain adalah tanda universal.

Ketulan adalah salah satu yang paling universal dari semua gejala kanser. Jika anda merasakan benjolan yang tidak termasuk, pastikan ia diperiksa. Ketulan boleh didapati semasa mandi rutin anda. Sabun diri dan lari jari-jari anda ke atas badan anda.


Sekiranya anda mendapati sesuatu yang tidak jelas, jangan panik. Sesetengah ketulan adalah benigna, tetapi sekiranya benjolan berkembang atau berubah, ia mungkin menjadi tanda kanser.

Jika anda kencing lebih kerap , tubuh anda mungkin cuba memberi amaran kepada anda tentang masalah. Kencing manis yang kerap adalah gejala beberapa masalah kesihatan seperti kencing manis. Walau bagaimanapun, jika kencing itu menyakitkan, ini adalah isyarat bahawa ada sesuatu yang salah. Rujuk doktor anda kerana kanser prostat atau pundi kencing juga diberi amaran dengan perubahan kencing.

Salah satu daripada gejala kanser yang paling sering diabaikan ialah perubahan pergerakan usus. Jika anda mengalami serangan cirit-birit dan sembelit , tubuh anda mungkin memberi amaran kepada anda tentang masalah yang serius. Perhatikan saiz najis anda. Sekiranya anda mengalami kesakitan yang berterusan di kawasan abdomen, anda perlu melawat doktor anda.
Senak juga merupakan gejala pelbagai masalah kesihatan, tetapi ia boleh menjadi gejala kanser. Sekiranya anda mengalami sakit hati atau rasa sakit selepas makan, tubuh anda mungkin memberi amaran kepada anda tentang kanser saluran pencernaan. Kesukaran menelan dan sakit perut yang berterusan adalah tanda tambahan. Jika anda makan terlalu banyak antacid, anda mungkin mahu diperiksa.
Sores yang tidak termasuk mungkin mudah diabaikan sebagai gejala kanser yang mungkin. Walau bagaimanapun, kanser kulit dan kanser mulut sering didiagnosis dari luka. Luka pada kawasan kemaluan seharusnya tidak diabaikan. Kanser kawasan kemaluan sering didiagnosis apabila seseorang mengalami sakit yang diperiksa.

Jika anda tidak berdiet dan anda kehilangan berat badan, anda mungkin ingin diperiksa untuk kanser. Kanser mencuri nutrien dan badan anda mula menumpahkan pound. Jika anda kehilangan lebih daripada 10 paun berat, anda benar-benar perlu dilihat oleh doktor anda. Kanser yang mencuri berat badan termasuk perut, pankreas, paru-paru, atau kanser kerongkong.

Sekiranya anda mendapati diri anda sedang menghidap demam dan anda tidak tahu mengapa, ia mungkin menjadi tanda bahawa tubuh anda melawan kanser. Jika kanser merebak dari titik asalnya di dalam badan, tubuh anda mula memicu amaran demam. Kanser menyebabkan sistem imun memecah dan jangkitan menyerang. Demam adalah tanda awal limfoma atau leukemia.
Keletihan adalah satu lagi gejala kanser yang sering diabaikan. Keletihan adalah perkara biasa pada individu yang menderita leukemia atau kanser darah lain. Tubuh anda menjadi lelah apabila anda kehilangan darah juga. Kanser kolon menyebabkan kehilangan darah dan gejala awal kanser khusus ini adalah keletihan. Jika anda berasa sangat letih, anda mungkin mahu pergi ke doktor.
Sakit boleh menjadi gejala kanser. Sekiranya anda terluka kerana tiada sebab yang jelas, anda perlu diperiksa. Sekiranya anda cedera dan tercedera, ini adalah jenis kesakitan biasa yang akan mereda dengan rehat. Jika anda terus menyakitkan dan tidak hilang, tubuh anda akan memberi amaran kepada anda. Sakit kepala yang berlebihan, sakit perut, atau sakit tulang mungkin menunjukkan kanser. Perhatikan badan anda dan amati tanda amaran ini dengan pergi ke doktor.
Sekiranya kulit anda berubah, anda mungkin mempunyai kanser. Ketahui warna kulit anda. Sekiranya anda mengalami jaundis, hati anda mungkin terjejas. Sekiranya anda gatal, badan anda mungkin bersembunyi di dalam kanser. Sesetengah kanser menghasilkan bahan yang menyebabkan anda gatal. Sekiranya kulit anda menjadi merah atau kuning, pastikan anda berjumpa doktor dengan serta-merta!
Darah dalam air kencing adalah satu lagi tanda yang tidak boleh diabaikan. Jika anda mengesan darah dalam air kencing anda, anda mungkin mempunyai jangkitan atau kanser. Ini mungkin tanda-tanda sama ada kanser prostat atau kanser pundi kencing. Perubahan seperti kebocoran kencing atau ketidakupayaan untuk membuang air kecil adalah tanda amaran penting yang perlu diberi perhatian.

Mol hidung adalah satu lagi tanda kanser. Jika mol tahi lalat, berubah bentuk atau saiz, bergegas ke doktor. Jenis-jenis luka ini boleh mendedahkan kanser di bawahnya. Kulit adalah organ terbesar badan dan ia juga boleh diserang oleh sel-sel kanser.
Darah dalam air kencing adalah satu lagi tanda yang tidak boleh diabaikan. Jika anda mengesan darah dalam air kencing anda, anda mungkin mempunyai jangkitan atau kanser. Ini mungkin tanda-tanda sama ada kanser prostat atau kanser pundi kencing. Perubahan seperti kebocoran kencing atau ketidakupayaan untuk membuang air kecil adalah tanda amaran penting yang perlu diberi perhatian.
Mol hidung adalah satu lagi tanda kanser. Jika mol tahi lalat, berubah bentuk atau saiz, bergegas ke doktor. Jenis-jenis luka ini boleh mendedahkan kanser di bawahnya. Kulit adalah organ terbesar badan dan ia juga boleh diserang oleh sel-sel kanser.
Sakit belakang, kesakitan panggul, dan kembung boleh bergabung untuk memberi amaran kepada anda tentang kanser ovari. Jika anda mengalami simptom ini, anda mungkin ingin diperiksa dengan cepat. Kanser ovari sukar dirawat dan sukar didiagnosis tanpa menghiraukan gejala ini. Mengetahui gejala klasik ini boleh menyelamatkan nyawa anda. Sesetengah kanser tidak mempunyai tanda amaran, tetapi kanser yang baru didiagnosis kadang-kadang dapat sembuh. Kanser adalah salah satu penyebab utama kematian. Jika anda memberi perhatian kepada tanda-tanda amaran, anda boleh memanjangkan hayat anda.
Jika anda mempunyai faktor risiko seperti merokok atau pendedahan matahari yang tinggi, anda benar-benar perlu berhati-hati terhadap kanser. Gejala kanser klasik mudah diabaikan kerana dengan sendirinya, mereka boleh menjadi tidak berbahaya dan menjengkelkan. Walau bagaimanapun, kadang kala gejala-gejala tidak berbahaya ini mendedahkan keadaan mendasar yang boleh membawa maut jika tidak dirawat. Adalah lebih baik untuk menyeberang di sisi berhati-hati dan diperiksa daripada membiarkannya pergi dan mengetahui bahawa anda mempunyai masalah yang serius kemudian. Jadilah proaktif, doktor anda tidak keberatan jika anda salah!
Sumber: http://jamgetah.com

Ketahui mengenai kanser. Tak salah jika kita bersedia dari segala kemungkinan yang mungkin akan datang.




DAPATKAN PELAN PERLINDUNGAN KANSER YANG TERBAIK DARI AIA PUBLIC TAKAFUL.



Jangan tunggu bila doktor dah sahkan anda kanser. 
Periksa diri anda sendiri. Bila doktor dah sahkan anda kanser. 
Mana2 insuran pun dah tak boleh daftar. 
JANGAN TUNGGU LAGI DAPATKAN PELAN YANG LENGKAP DAN MURAH....HUBUNGI SAYA SEGERA

Nasri (Agen Takaful) Click link wasap

4 comments:

  1. terima kasih atas ingatan. Kawan saya ada mengidap kanser pada usia awal 40an. Kalaulah dari awal dia tahu ambil insuran.... tapi apa kan daya.

    ReplyDelete
  2. Sepupu saya mengalami kanser dah meninggal dunia, dia adalah kakitangan awam. Kerja di jabatan kerajaan. Kisahnya semasa dia mengalami kanser, dia ditempatkan di hospital kerajaan. Prosidur yang panjang dan kena beratur panjang untuk buat pembedahan. Sepatutnya dia kena bedah secepat mungkin, tapi sebab prosedur kerajaan maka dia pun ambil inisiatif utk pergi buat rawatan sendiri di KPJ. Habis duit simpanan, setiap kali rawatan mencecah puluhan ribu. Dah tak tahan dia kembali ke hospital kerajaan berpindah2 sebab tak ada alat yang sesuai.

    ReplyDelete
  3. Kawan saya sedang mengalami sakit kanser tahap 4, tapi dia bertuah kerana ada perlindungan insuran. Sekarang sudah masuk 3 tahun dia dapat rawatan hospital. Bilik pun selesa

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete