Takaful Sedekah Kelas Pertama

Ramadan ialah ‘medan tempur’ melatih individu agar tekun melaksanakan ibadat seperti berpuasa, zakat, tadarus al-Quran, solat tarawih, sedekah dan memberi makan orang berpuasa.
Segala amalan baik juga melahirkan insan bertakwa kepada Allah SWT, iaitu orang yang benar-benar beribadah dan menahan nafsu dengan rasa takut. Antara amalan yang digalakkan untuk diperbanyakkan kerana dijanjikan ganjaran berlipat ganda ialah bersedekah.
Bersedekah lambang kesyukuran atas rezeki dikurniakan dan mengukuhkan hubungan sesama manusia. Hakikatnya, harta dimiliki bukan dimiliki seseorang kerana harta sebenar adalah apa yang memberikan nilai dan ganjaran pahala berganda.
Nabi SAW bersabda: Apabila mati anak Adam, terputus amalannya kecuali tiga, iaitu sedekah jariah, ilmu dimanfaatkan dan anak soleh mendoakan ibu bapanya.
Berdasarkan hadis itu, antara amalan berkekalan dan menjadi harta setelah mati adalah menerusi sikap suka bersedekah yang boleh dilakukan menerusi penyertaan takaful.
Memang benar untuk mengumpul harta bukan mudah, tetapi hati perlu dipujuk untuk berkongsi dan berkorban dengan orang lain demi keberkatan hidup di dunia dan akhirat. Sebenarnya harta yang diderma dan disedekah, ialah bahagian kita yang akan kekal hingga akhirat. Mana-mana wang dalam simpanan bank atau di tangan, belum tentu menjadi milik kita sepenuhnya.
Bantu orang lain
Ramai tidak menyedari pelan takaful antara pelan sedekah yang dikategorikan sebagai Sedekah Kelas Pertama. Sekiranya peserta menyertai perlindungan takaful, mereka bukan sahaja menabung untuk tabungan perlindungan diri, keluarga dan harta, bahkan untuk tabungan sedekah yang akan digunakan bagi membantu peserta lain yang ditimpa musibah.
Sumbangan peserta adalah atas dasar konsep tabaru’, iaitu pemberian tanpa mengharapkan balasan. Konsep ini memberikan kelebihan kepada takaful kerana peserta mengerjakan amalan kebaikan dengan menderma kepada mereka memerlukan.
Kontrak takaful berasaskan kepada tabaru’ (derma) dan taawun (tolong-menolong) yang semua peserta memilih atau menyertai pelan takaful bersetuju untuk tolong-menolong serta jamin-menjamin antara mereka sekiranya ditimpa musibah atau kemalangan.
Tabaru’ ialah derma ikhlas diberikan satu pihak dengan tidak meminta pertukaran atau balasan pihak lain. Semua peserta menyumbang dengan ikhlas untuk saling membantu jika ditimpa musibah.
Dengan konsep tabaru’ dan ta’awun, akan terhapus sikap keakuan, iaitu ‘saya membeli polisi ini untuk diri saya dan bukan untuk orang lain,’ tetapi konsep tabaru’ dan ta’awun. Ini menyemarakkan rasa kasih sayang sesama saudara ketika mereka mengalami kesusahan atau penderitaan.
Menerusi akad tabaru’, sumbangan peserta akan dimasukkan dalam satu Dana Khas yang berfungsi untuk menyumbangkan bantuan sumbangan kepada mana-mana peserta ditimpa musibah. Sumbangan tabaru’ yang disumbangkan tidak boleh ditarik balik peserta kerana sudah didermakan.
Keunikan Dana Tabarru’ adalah berfungsi membantu mana-mana peserta ditimpa musibah seperti dipersetujui.
Dalam aplikasi Takaful, sekiranya tidak berlaku tuntutan ke atas perkara dilindungi, sumbangan tabaru’ berperanan sebagai sumbangan amal jariah sangat istimewa. Tiada istilah ’wang hangus’ diutarakan kerana ia wang derma yang bakal diganjari jika disertakan niat Ikhlas.
Malah saham sedekah juga boleh diperoleh kepada wakil atau ejen Takaful yang terus-menerus mempromosikan konsep tabaru’ ini dan mereka juga bakal mendapat ganjaran seperti sabda Rasulullah SAW: Sesiapa menunjukkan sesuatu kebaikan, baginya ganjaran seperti ganjaran orang mengerjakannya. (HR Muslim)
Dalam pelaksanaan takaful, peserta memberikan sedekah secara sembunyi, ibarat tangan kanan memberi, tangan kiri tidak mengetahuinya. Selagi peserta menyumbang ke dalam tabung, selama itulah pahala sedekah berlipat kali ganda terutamanya dalam Ramadan akan mengalir.
Sedekah juga dapat mendekatkan diri kepada keikhlasan dan menjauhkan sifat riak kerana pemberi tidak mengenali siapakah yang akan menerima sedekah.
Oleh itu, perbuatan sedekah dalam takaful bukan sahaja menambahkan bekalan akhirat, bahkan instrumen ‘sedekah kelas pertama’ bersifat fleksibel dan memenuhi keperluan masyarakat. Mukmin terbaik banyak memberi, berbanding menerima.
Semoga kesedaran takaful sebagai Sedekah Kelas pertama akan menambahkan lagi penyertaannya daripada masyarakat, lebih-lebih lagi pada Ramadan seperti hadis diriwayatkan oleh Ibnu Abbas RA: Rasulullah SAW paling dermawan, malah lebih-lebih lagi dalam Ramadan, saat Baginda bertemu Jibril. Jibrail menemuinya setiap malam untuk mengajarkan al-Quran. Dan kedermawanan Rasulullah SAW melebihi angin berhembus.
Sumber :





5 comments:

  1. Halo, saya FIGUEIREDO DE OLIVEIRA LUCIANO, saat ini tinggal di kota Bristol, di sini di Inggris. Saya seorang duda saat ini dengan Empat anak dan saya terjebak dalam situasi keuangan pada Mei 2019 dan saya perlu membiayai kembali dan membayar tagihan saya. Saya mencoba mencari pinjaman dari bank dan berbagai firma pinjaman baik swasta maupun korporasi tetapi tidak pernah berhasil, dan kebanyakan bank menolak kredit saya. Tetapi seperti yang Tuhan inginkan, saya diperkenalkan kepada seorang wanita Tuhan seorang pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberi saya pinjaman $ 150,000.00 USD dan hari ini saya adalah pemilik bisnis dan anak-anak saya baik-baik saja saat ini, jika Anda harus menghubungi perusahaan mana pun dengan referensi untuk mendapatkan pinjaman tanpa agunan, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada penandatanganan hanya dengan tingkat bunga 3% dan rencana dan jadwal pembayaran yang lebih baik, silakan hubungi Ibu Rossa Stanley (rossastanleyloancompany@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat bahagia sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang-orang lebih banyak tentang dia dan juga saya ingin Tuhan memberkatinya lebih banyak. Anda dapat menghubunginya melalui ini
    email- rossastanleyloancompany@gmail.com
    untuk pertanyaan apa pun, kontak saya adalah WhatSapp + (44) -7537-1690-15
    email pribadi saya- figueiredoluciano2020@gmail.com
    figueiredoluciano10@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Apakah Anda membutuhkan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda.Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena alasan apapun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan keuangan Anda.Kami telah memberikan Miliaran (mata uang yang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis.Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tunjuk sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman segala jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk melunasi pinjaman Apakah Anda memiliki kredit macet? Apakah Anda butuh uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
    tujuannya adalah untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: [islamicrefinancing@gmail.com]
    Whatsapp; +15716666386

    ReplyDelete
  4. Notis!! Notis!! Notis!!

    Adakah anda ingin membiayai semula perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman dalam talian yang tulen untuk mendapatkan Bil anda? Memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? atau Pinjaman Perniagaan, Mohon pinjaman cepat dan mudah untuk memulakan pembiayaan baharu projek anda pada kadar faedah termurah 1.5%. Hubungi kami melalui e-mel:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


    PERKHIDMATAN KAMI

    * Pinjaman Rumah
    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Gadai Janji
    * Pinjaman Perniagaan
    * Kenderaan Kewangan
    * Pinjaman peribadi

    Adakah anda memerlukan sejumlah besar modal untuk memulakan cadangan atau pengembangan perniagaan anda? Adakah bank atau broker menolak Permohonan Pinjaman kerana Skor Kredit Rendah atau Kekurangan Cagaran? Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman terjamin untuk kedua-dua warganegara dan bukan warganegara.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete